Nowa linia metra U5, która zostanie ukończona w 2026 roku, nie zostanie oddana do użytku przed 2030 rokiem. Oddanie rozbudowanej linii U2 również będzie opóźnione. Wszystko po to, aby przynieść budżetowi miasta oszczędności. Nowo wybudowana linia będzie zatem czekać cztery lata na pierwszych pasażerów.
Wdrożona przez Wiedeń strategia oszczędności przełoży się na proces rozbudowy systemu metra. Nowa linia U5 rozpocznie działalność dopiero w 2030 roku. Ogłosiły to na sesji Rady Miasta Ulli Sima, radna ds. transportu w Wiedniu, oraz Alexandra Reinagl, dyrektor zarządzająca Vienna Lines. Wcześniej uruchomienie turkusowej linii metra U5 między Karlsplatz a Frankhplatz planowano na koniec 2026 roku. Zmiana terminów oznacza więc opóźnienie o cztery lata.
– W ciągu czterech lat, w których nowa linia metra nie będzie działać, można by zaoszczędzić „18 do 20 milionów euro na kosztach operacyjnych. Odciążyłoby to budżet Wiednia – przedstawiła powody takiej decyzji Alexandra Reinagl, dyrektor zarządzająca Vienna Lines. O złej sytuacji finansowej miasta świadczą chociażby
zapowiadane już od września podwyżki z nowym rokiem cen biletów na komunikację publiczną.
Problematyczna stacja Frankhplatz
Jak jednak zauważa dyrektorka miejskiego zarządu transportu, opóźnienie dotyczy tylko jednego nowego przystanku metra – Frankhplatz. Odcinek od Karlsplatz do Ratusza będzie nadal obsługiwany przez linię U2. Jednak pierwotnie planowana, eksploatacja po dwóch torach linii U2 i U5 w tym rejonie w latach 2026-2030, zgodnie z wizją Wiener Linien (wiedeńskiego operatora transportu publicznego), nie zostanie na razie zrealizowana.
Reinagl stwierdziła również, że planowana linia metra z dwutorową trasą stanowiłaby „ryzyko”. Pociągi U5, które będą poruszać się autonomicznie, musiałyby zostać zintegrowane z linią U2, przez co zakłócenia na krótszej linii U5 wpłynęłyby wówczas również na regularne funkcjonowanie linii U2. Na razie lokalnym mediom nie udało się ustalić, dlaczego to „ryzyko” nie zostało uwzględnione w planach przedstawianych dotychczas przez Wiener Linien (wiedeńskiego operatora transportu publicznego).
Wiadomo jednak, że linia metra U2 stanowić ma ponadto ważną alternatywę w czasie długo planowanego i zapowiadanego zamknięcia głównej linii S-Bahn, które ma nastąpić jesienią 2026 roku. Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) poinformowały, że linia S-Bahn między Praterstern a Hauptbahnhof (głównym dworcem kolejowym) będzie zamknięta od września 2026 roku do października 2027 roku. W tym okresie niezbędne będzie niezawodne połączenie U2 z częstszymi pociągami.
Kolejne etapy metra też opóźnione
Ulli Sima, radna ds. transportu w Wiedniu, zadeklarowała, że budowa linii U5 do Frankhplatz zostanie ukończona. – Nie ma mowy o wstrzymaniu budowy. Plany dla linii U2, która do 2030 roku zostanie przedłużona do stacji Matzleinsdorfer Platz, również pozostają na razie niezmienne – dodała. Obecne decyzje przełożą się jednak na realizację dalszych etapów rozbudowy linii U2 i U5. Rozpoczęcie budowy będzie przesunięte, gdyż koszty projektu muszą zostać rozłożone w latach, co pozwoli złagodzić presję kosztową na budżet miasta. Dokładniej rzecz biorąc, rozpoczęcie budowy linii metra U5 od Frankhplatz w kierunku Hernals zostanie przesunięte o rok, na rok 2028. Budowa linii metra U2 od stacji Matzleinsdorfer Platz w kierunku Wienerberg nie rozpocznie się w 2028 roku, lecz dopiero w 2030 roku.
Władze miasta nie komentują, jak modyfikacje harmonogramu przełożą się na realizację całego projektu U2/U5. Stwierdzono jednak ogólnikowo, że plan zakłada ukończenie całego projektu do połowy lat 30. XXI wieku. Wcześniej Wiener Linien podawał docelową datę ukończenia między 2032 a 2035 rokiem. Rośnie również wartość całego przedsięwzięcia. Wiener Linien nie podało dokładnych wyliczeń, ale zdaniem opozycji w mieście, z zaplanowanych początkowo dwóch miliardów euro wartość projektu mogła wzrosnąć nawet do dziesięciu miliardów euro.
Ogromny projekt U2xU5
Realizacja gigantycznego projektu U2xU5, realizowanego przez Wiener Linien, trwa już ponad dekadę. Sama budowa realizowana jest siedem lat. Projekt „U2xU5” obejmuje reorganizację centralnych linii metra w centrum miasta, a także budowę zupełnie nowej linii. U5 ma być zupełnie nową linią, która w ostatniej fazie budowy połączy Hernals z centrum miasta (konkretnie z Karlsplatz). Jednocześnie linia U2 zostanie przebudowana i zmieni bieg prowadząc od stacji Rathaus przez dzielnice 7, 6 i 5 do węzła komunikacyjnego Matzleinsdorfer Platz (S-Bahn) i docelowo do Wienerberg.
Nowy odcinek linii U5 będzie początkowo ograniczony do 650 metrów, od stacji Rathaus do nowej stacji Frankhplatz obok Starego Szpitala Ogólnego (Altes AKH). Tam U5 połączyć się ma z torami istniejącej linii U2, by kontynuować trasę do Karlsplatz. Linia U2 otrzyma nowy, 4,4-kilometrowy odcinek od stacji Rathaus oraz cztery nowe stacje lub przebudowane na węzły przesiadkowe: Neubaugasse (skrzyżowanie z U3), Pilgramgasse (skrzyżowanie z U4), Reinprechtsdorfer Straße i Matzleinsdorfer Platz. Realizacja wielkiego projekt ruszyła na początku 2019 roku.
Pozostaje mieć nadzieję, że linia U5 zostanie uruchomiona w 2030 roku. Do tego czasu pozostanie zawieszona, a U2 pozostanie na swojej starej trasie, gdyż plany zakładały, że U2 skręci w kierunku Matzleinsdorfer Platz przy ratuszu, zaś U5 przejmuje trasę do Karlsplatz. A co ze stacją Frankhplatz? Przez kolejne cztery lata będzie ona stacją widmo.